søndag 4. juni 2017

Infografikkoppgave i naturfag

I en periode nå så har vi i klassen min arbeidet med en oppgave i naturfag, i samarbeid med medier og kommunikasjon. Oppgaven gikk ut på å lage en slags plakat med enten temaet: Solfanger, solcelle eller varmepumpe. Jeg valgte da solfanger, fordi det var denne jeg fikk ideer om først. 

Jeg startet hele prosessen ved å lage en idé kart, der skrev jeg ned fakta om solfanger, og det jeg vill prøve å få med på plakaten.
Deretter lagde jeg et moodboard med bilder som da inspirerte meg. Jeg bruker også de fargene jeg finner i bildene, i plakaten. 
Jeg googlet også litt underveis, slik at jeg fikk noen ideer om hvordan en slik plakat skal se ut. 

Under har jeg lagd en bildeserie slik at du kan se hvordan utviklingen var. 


Måten jeg lagde huset var å bruke Pen Tool, på denne måten fikk jeg den formen jeg ville. Jeg farget først huset, men fant fort ut at illustrasjonen av solfangeren passet fint sammen med huset. Dette gjorde da at jeg fikk mer plass til informasjon og bobler på plakaten.
Illustrasjonen av solfangeren lagde jeg ved å se på en tegning. Jeg fulgte denne og brukte rounded rectangle tool, til å lage rørene, rectangle tool til å lage solfangeren og elipse tool til å lage pumpene. Jeg er fornøyd med at jeg klarte å lage den, og det var ikke så vanskelig som jeg trodde det skulle være. 
Solen lagde jeg ved å bruke elipse tool og arc tool- til solbølgene. 

Jeg prøvde å jobbe med luft i plakaten, slik at den ikke vil oppfattes som så tung og kjedelig. Ved å bruke bobler så skiller man teksten fra bakgrunnen, slik at den blir enklere å lese. Når jeg lagde en sky over pipa, så blir plakaten mer leken, og får nye former, samtidig som det blir gjentatt i hjørner på boblene og i den runde solen.

Det jeg lært ved dette var å lage svingete linjer, hvordan man bruker Pen tool til å lage et hus og hvordan man lager en solfanger.
Det jeg mener er lurt til neste gang er å bruke ruler (linjal) i programmet, fra begynnelsen. Dette gjør det enklere å se plakaten sin sammensetning, og oppsetning av forskjellige elementer.  

Dette prosjektet har vist meg hvordan man lager plakat, og hvordan infografikk fungerer. Jeg har også lært mer om solfanger når jeg lagde et idékart på starten. Håper dere liker plakaten, og at den har en bra sammensetning. 
Solfanger: https://www.google.no/search?q=solfanger&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiDuZWrgaXUAhUIdCwKHXtnBg8Q_AUICigB&biw=1366&bih=662#imgrc=UnGcGs3GP2M9zM:

-Marit

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar